lørdag 22. mai 2010

Bigrivervalley




Bigrivervalley.. for sure! Men nå er den store elv på vei til å blidgjøres. Vannet minker. Og heldigvis for det. Jeg har bodd oppe i denne dalen og i kanten av den store elv i omtrent 20 år. Jeg er ikke vokst opp her. Jeg vokste opp med Mjøsa som livsnerve. Men aldri helt ved siden av. Jeg har reist litt rundomkring for å få utdannelse og erfaring. Og stundom jobb. (Trysilelva blir aldri det samme) Men det virker som om jeg etter å ha blitt voksen, og etter å ha tatt egne valg... så har denne dalen OG dens store elv fått ett tak på meg.
Jeg har alltid syntes det er beroligene å sitte ved vann og høre det sildre silkemykt og klukkende.
Heldig som jeg er, så kan jeg bare gå ut på verandaen min for å oppleve dette. Det går en liten bekk gjennom hagen. Og en fiskedam. ( enda uten fisk.. men det kommer, det kommer)

Men NOE må jeg innrømme, og årsaken til dette innlegget er dette;
1995. Flommens år. Grenda jeg bor i ble totaloversvømt. 3 av gårdsbrukene jeg på den tiden jobbet for måtte evakuere både folk og dyr. Ku som svømmer i flomvann etter båter. Helikopter med kontainer med kyr i. Det som sitter mest i er Fredlin. Da Fredlin skulle ut å fly, hadde noen i stresset glemt å få igjen kontaineren. Den dagen fløt det mer en rusk, rask, trær, og verandaer i den store elv...
Jeg husker også at jeg selv gikk rundt som en tiger i bur. Relativ trygg i huset mitt ved siden av rv2 og egga på andre siden. Men jeg hadde så veldig lyst til å ut der å hjelpe. Jeg vet at de hadde behov for folk som var vant til dyr. Men jeg fikk ikke. Min datter var liten da. Enkelt regnestykke.
Glomma var 15 cm fra å erobre mitt hus også før hun roet seg. Vi slapp med skrekken.
Så var det innrømmelsen. Hver vår, i vårløsninga merker jeg det. Man går å ser på elva. Vokser den nå? Regner det? Hvor mye snø er det igjen i fjellet tro? Skulle ønske det ble KALDT ei natt!
Magefølelsen gir seg ikke før elven snur og trekker seg tilbake. Sånn er det bare. Man har også fått bra erfaring med å se om den øker eller minker. Er elven konkav eller konveks?
Alt man lærer seg i skrekken.

I år var den store elv stor. Men nå er den på vei ned. Så nå puster man ut! :)

Men det merkelige er?
NÅ står det i avisen at elven stiger. Buzzy konkluderer med at journalistene sitter nede i Elverum. Lenger ned i vassdraget. Vannet bruker jo litt tid ned dit. Og Elverumsinger er træge i oppfatningen.
Så HÅPER Buzzy at faren er over for denne gang. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar