mandag 24. oktober 2011

Ødeleggende håndskrift?




Nå har jaggu enslags allviter funnet ut at det som skaper tapere i skoleverket er HÅNDSKRIFTA! Og årsaken til dette er tydeligvis at det er verst for gutta dette med å bruke manuell skriveredskap. Personlig vet jeg ikke om jeg bør le, gråte, eller skjekke om det ikke er 1 april en gang til dette året.

Skal vi ende opp i ett samfunn der alle er pokka nødt til å gå rundt å drasse på gadgets for å få lagt igjen det skrevne ord?

Det er ikke annet å vente. Norsk språk forøvrig er på vei rett vest! Men om det er håndskrift fra barnsben av som har skylda tillater jeg meg å stille meg meget tvilende til!

Barn skal trenes opp i motorik og finmotorikk. Både spising med skje, kniv og gaffel OG håndskrift er deler av dette. Skal vi lære ungene å spise med henda også, fordi kniv og gaffel blir for "komplisert"?

Jeg har heller tro på at begge problemene har utspring i samme "syken"

Nemlig at vi rett og slett er for LATE til å gidde å lære oss skikkelig rettskriving. Og også forståelig håndskrift!

Og når vi kommer til skoleverket, så er halvparten av ungene ikke lært opp hjemme til å sitte stille under undervisning, og de som er lært opp til folkeskikk får ikke med seg det de skal de heller for de førstnevnte raser rundt som ville dyr. Og NÅDE den stakkars lærer som prøver å få til ett fruktbart innlæringsmiljø...

Personlig har jeg en jobb som innebærer mye pc-arbeid. Men det er ett faktum at jeg rett som det er faktisk må ty til pennen. Vi KAN ikke havne i slikt uføre, at om strømmen går, så blir landet lammet, fordi ingen lenger kan å bruke blokk og blyant.BØKER var vist også helt avleggs står det å lese i artikkelen. Jeg er såpass gammel blitt at jeg klarer å fatte, at det er både bedre OG tryggere å krype til køys med ei god bok enn en pc. Som faktisk kan være brannfarlig å sovne i fra.


Og HER er linken:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar